Σάββατο 6 Απριλίου 2013

Η μουσική παράδοση του Αρχαγγέλου

Ο τόπος μου έχει μεγάλη μουσική λαϊκή παράδοση και πολλά παραδοσιακά τραγούδια συνεχίζουν να ακούγονται σε κάθε κοινωνική εκδήλωση όπως γάμους, βαπτίσεις και πανηγύρια.  

Τα γνωστότερα απ’ αυτά, που τραγουδήθηκαν από γνωστούς μουσικούς της περιοχής όπως το Στέφανο Λεβέντη (Καλλίαστρο), τη Φλώρα Κρητικού (Φλουρί του Μπαλασά), την Ηρακλεία Παρδαλού (Ηρακλεία του Πειρατή) και τον Στέφανο Λεβέντη (Ζεπεκά),  είναι:

Ο Ποταμός που το τραγουδούσαν οι νέοι κάτω από το σπίτι των αγαπημένων τους κοριτσιών, το Κκιέλιν άντραν έχω, ο Κάτω που ανοίγει πάντα το γλέντι του χορού στους γάμους και τον σέρνουν πρώτα οι στενοί συγγενείς κι ακολουθούν οι άλλοι καλεσμένοι και το Ρινάκι με το οποίο κλείνει το γλέντι.

Οι στίχοι των τραγουδιών αυτών είναι οι παρακάτω:

Ο Ποταμός

Η ημέρα έχει βάσανα, 
κι νύχτα είναι ωραία,
γιατί έρχεσαι στον ύπνο μου 
και μου κρατάς παρέα.

Για μιαν Αρχαγγελίτισσα,
στον Αίθωνα ξενύχτησα!


Κκιέλιν άντραν έχω

Κκιέλιν άντραν έχω,
και εν έχει τσουλί,
μα ‘γω θα του περάσω ,
τρίχες με το σουβλί.

Επέρασα του τρίχες,
τρίχες με του σουβλί,
κι εκείνος ο κακούργος,  
δεν θέλει να με δει!

Κκιέλιν άντραν έ χω,
πως να σας το πω,
με δέρνει με σκοτώνει ,
μα ‘γω τον αγαπώ!



Ο Κάτω

‘Νέβα, κατέβα Παναγιά ,
με τον μονογενή σου,
στ’ αντρόγυνο που κάμαμε,
να δώσεις την ευχή σου!

Δώσε Παναγιά μου χρόνια,
σαν της λεμονιάς τα κλώνια.

Γαμπρός μας είναι ο ήλιος,
κι νύφη το φεγγάρι,
κι πούλια κι ο αυγερινός,
επιάσασιν κουμπάροι!

Σαν τα λούλουδα του κάμπου,
ο γαμπρός κι νύφη λάμπουν!
Της νυφοπούλας πρέπει της,
τ’ ολόλευκο κεφάλι,
που ‘ναι στη Δύση ξακουστή,
κι δόξα της μεγάλη!

Νυφοπούλα να γηράσεις
και τρισάγγονα να πιάσεις!


Το Ρηνάκι

Ωραία  νυφοπούλα μου,
έρι στο ρηνάκι μου
πρέπει να το 'χεις χάρη,
γιατί σου δώσαμε σταυρό
με το μαργαριτάρι.

Τριανταφυλλάκι μου κλειστό,
που σε βάζουν στο Χριστό,  
της νύφης μας το πρόσωπο,
και του γαμπρού τα μάτια,
και της κουμπάρας το κορμί,
κάνει καρδιές κομμάτια.

Σαν αμυγδαλιά ανθισμένη
είναι η νύφη στολισμένη!


Μανώλης Σακελλάρης

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου